TRX vs. SM Systém

Nedávno se mě při terapii, když jsem doporučoval cvičení SM Systém, klientka zeptala:"TRX Systém je něco podobného jako SM Systém? Přece je to taky lano a můžu s ním cvičit doma nebo ve skupině." Rád bych teda nastínil, co je TRX a jaké má výhody a nevýhody vůči SM Systému.

TRX vs. SM Systém

V čem se liší TRX a SM Systém

Začnu s tím nejdůležitějším bodem a to účelem, proč byl TRX či SM Systém vymyšlen. SM Systém je rehabilitační cvičení, které slouží jako prevence a pro léčbu bolesti zad. Zaměřuje se na zdravotní složku cvičení a správného posílení ochablého svalstva a protažení svalstva zkráceného. Je určen jak pro málo fyzicky zdatné cvičence, tak i pro sportovce. TRX se cvičení, které bylo vyvinuté americkými vojenskými speciálními jednotkami jako všestranný mobilní systém pro posílení celého těla i v extrémních podmínkách. Dalo by se říci, že TRX je pro trénované cvičence.

Kdy cvičit TRX

Dle mého názoru je TRX skvělý cvičební systém, ale pro 90% populace nevhodný, dokud není dostatečně posílen střed těla neboli jádro "CORE". TRX je dnes propagován jako možná alternativa cvičení v posilovně či fitcentru, ale právě zde bych podotknul, že TRX je pro středně zkušené cvičence. V kvalitních fitcentrech mají posilovací stroje, které pamatují na zdravotní složku cvičence a jsou s oporou na záda (páteř), či jiné části těla, která by mohla být nevhodně přetěžována, a tím nedochází k špatné aktivaci svalů při cvičení, což TRX dostatečně neumožňuje. Jeden z mnoha problému na našem těle, díky dnešním sedavým pracovním návykům je, že máme málo posílené břišní a šikmé břišní svalstvo. To způsobuje, že nejsme schopni dostatečně zpevnit trup tak, abychom nezvětšovali průhyb (zvětšenou lordózu) v bederní oblasti, jak by ho zpevnil americký voják.

TRX a Já

Pro lepší pochopení problému se podíváme na příklad (při předpokladu, že nejste dostatečně trénovaní cvičenci). Představme si, že bychom se dostali na bojový trénink s elitním vojákem. On cvičí s TRX a my chceme brzy také :-). Dnešním tématem tréninku bude testování břišních svalů v boji. My začneme s pomyslným tréninkovým útokem a budeme elitního vojáka kopat do oblasti břicha. On rychle zareaguje na útok a zatne své železné břišní svaly a hned po zásahu se bude tvářit, že jsme ho spíše pohladili, než napadli. Nejsme dostatečný protivník, jako je jeho kolega. Pokud by nás voják kopnul do břicha, tak v nejlepším máme 2 minuty vyražený dech nebo v horším případě i nějaké zranění. Nemáme dostatečně zpevněno tělo (hlavně střed), jako americký voják, který nepotřebuje oporu zad při posilování a dokáže zpevnit tělo jako by měl oporu zad při posilování. To je hlavní důležitá věc, kterou si musíme uvědomit.

Doporučení pro cvičení TRX

Pokud chceme cvičit TRX a nemáme dostatečně zpevněný střed těla, tak doporučuji cvičit pilátes či SM systém každý den (10-30min.) a minimálně 2x za týden (60min.). Následně doporučuji začít posilovat s oporou zad, například v posilovně, a až pak přejít na náročnější systém TRX. TRX je třešnička na dortu v posilování a je úžasný a komplexní systém. Přeji hodně úspěchu v cestě k zařazení toho cvičení do Vašeho tréninku.

Zveřejněno: 2012-08-23
Autor: lektor SM Systému Roman Nesvadba
Líbí se Vám článek?recenzi doporučuji ANO(26) x recenzi nedoporučuji NE (28)

STOP BOLESTI ZAD s.r.o.

Vzdělávací a pohybové centru, které pořádá kurzy SM Systému základní a pokročilé pro doktory, fyzioterapeuty, maséry, trenéry, pacienty... Kurzy pořádá převážně v Praze, ale vzdělává i rehabilitační pracovníky po celé ČR a v zahraničí.

Projekty

Portál zaměřující se na bolesti zad a majitel registrované obchodní značky STOP BOLEST ZAD.


KONTAKT

STOP BOLESTI ZAD s.r.o.
pasáž Světozor - ochoz naproti cukrárně
Vodičkova 791/41, Praha 1, 110 00

 info@stopbolestizad.cz
 +420 777 755 192

Copyright 2011-2017 © StopBolestiZad.cz All Rights Reserved. Created by STOP BOLESTI ZAD s.r.o.